الأربعاء، 16 فبراير 2022
Timing chain سير الكاتينة
السبت، 12 فبراير 2022
أيهما أفضل القير العادي أو الاوتوماتيك which one petter otomatic or manual gear
أيهما أفضل القير،،،.(الفتيس ) العادي ام القير (الفتيس ) الاوتوماتيك
سؤال علي كل لسان
معظم الناس تفكر في هذه النقطه عند شراء سياره
هل اشتري سياره قير (فتيس ) عادي ام اوتوماتيك
سنتناقش ف هذا الموضوع عن مميزات كل نوع وعيوبه
الجير العادي. يفضل بعض الاشخاص استعمال القير(الفتيس ) العادي وعند سؤالهم يقولون إن سواقه القير. ( الفتيس ) العادي نجد فيه متعه ف القياده
ومن بعض ما يذكر في مزايا القير العادي أو (المانيوال)
السيارات التي تستخدم قير( الفتيس ) عادي سعرها اقل من القير الاوتوماتيك مع مقارنه السعر
يعتبر الافضل إذا كانت السياره للأعمال الشاقه
يتميز بحجمه الاصغر لو قارنته بالاوتوماتيك
سهوله في الصيانه والتعامل معه عند معظم ورش الصيانه
ومن يحجب المشاركه في التعليقات ف مرحبا بكل الآراء ومزيد من المعلومات عنه بهذا الرابط https://carloverrrr.blogspot.com/2022/01/blog-post_20.html
القير الاوتوماتيك .
له محبين كثيرين وعشاق ممن يحبون الرفاهيه وعدم المشقه اثناء القياده فهو الحل الامثل الراحه والاذدحام في الطرق وإكبار السن ايضاء وبعض ما يذكر ف مزاياه
ذكرنا أنه الأمثل الرفاهيه اثناء القياده
الحل الامثل لكبار السن
يعمل بتناغم مع المحرك لأنها يعشق النقلات اوتوماتيك بدون تدخل
لا يسبب حمل كبير علي محرك السياره
بالنسبه الاعطال فهي بسيطه مع المحافظه
من بعض العيوب التي ذكرت
فرق السعر ما بين السياره المانيوال والاوتوماتيك وهو ليس بعيب يذكر ف الرفاهيه لها سعر وللتعرف عليه أكثر في هذه التدوينة https://carloverrrr.blogspot.com/2022/02/outomatic-gair.html
الأربعاء، 9 فبراير 2022
الجير( الفتيس ) الاوتوماتيك outomatic gair
بسم الله الرحمن الرحيم
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
اليوم إن شاء الله سأكتب تدوينه عن
الفتيس (الجير ) الاوتوماتيك
من حيث
التعريف
الاعطال
طريقه تعريف حركة النقلات
ساعمل جاهدا علي توصيل معلومه
Automatic gear
التعريف
الجير عموما أداة تصل حركة الموتور بسرعات وأوامر معينه عند الحاجة الي الات الجر سواء اماميه أو الات دفع خلفيه
مثل الجير المنوال ولكن الفرق في المانيوال الجير بوكس المانيوال التحكم في النقلات والسرعه وكل شئ عن طريق سائق المركبه أو السياره
أما الاتوماتيك يتم بدون تدخل العنصر البشري نقل ما بين السرعه الأولي الثانيه والثالثه والرابعه واي إن كان حسب موديل ونوع السياره عند الاحتياج مع دوس السائق علي الاكسليتور البنزين بيغير الجير اوتوماتيك
طيب لكن ضروري اعطي أمر بالحركة طبعا بالاول اكيد طبعا طب ده ازاي هقولك حاضر اولا
المفتاح فى الكونتاكت ودور الموتور
بعد كده ف علامات علي اليد بتاع النقلات أو العبارات
ايه معني الحروف أو الكتابات دي طيب لو سمحت p..R..N..D ايه ده مش فاهم حاجهاقولك اخي الفاضل ال p يعني معناها الـ باركينج parking يعني موقف السيارة بس يراعي لو كنت ماشي وجيت اقف الافضل للحفاظ على القير والسيارة
اولا اقف نهائي قبل ما تقرر تحرك اليد اجيبها الاول علي ال N وضع النورمال وتسحب فرمله اليد ولا يكون مكان منحدر ويليها تحرك اليد على باركينج اللي هو p.
تمام والعلامه اللي الاخري ال N دي بقي معناها
ال N يعني وضوع النورمال العادي مفيش اي حمل ع السياره ولكن يجب سحب دراع فرامل اليد يعني اي عطل بالسياره وحبيت تحركها لاي سبب لازم ع الوضع N
علامه أخري هو حرف ال R اي الرجوع للخلف اللي يسموه الريوس أو مارشيليه او اي اسم حسب لهجات بعض الدول المهم يجب الإنتباه
تنبيه
يجب وضعها علي ال R والسيارة متوقفه تماما ليس وانا امشي للامام وتغير مره واحده للخلف بتسمع صوت ف الفتيس وممكن يكسر أو يخرب اي شئ بالداخل أما الوضع الآخر وهو ال D يعني ايه معناه
ممكن معناه Drive او ممكن Dinamic drive ده بتستعمله اثناء الاستخدام بالطرق المفتوحه لأن الجير بيغير ما بين السرعات اوتوماتيك ع هذا الوضع بدون تدخل اخر
بعدها ممكن غيار بطئ لو السياره تمشي بطريق مزدحم أو سرعه بطيئه أو معها حمل غير معتاد ف هذا الغيار يعتمد علي العزم وليس السرعه
والجير الاوتوماتيك يعتبر لاستعمال الرفاهيه والمتعه
ويجب الاهتمام به فيما ذكرت بالاعلي عند الاستخدام والنقل بين النقلات والاخري
واتمني اكون قدرت اوصل معلومه ولو بسيطه متمنيا للجميع قضاء اوقات سعيده
الأحد، 6 فبراير 2022
موتور السياره ..المحرك. car engine
الثلاثاء، 1 فبراير 2022
الميكانيكا والسيارات عشق
اسباب نقص الزيت بالموتور السياره
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
تحيه للناس المحترمه
اسباب نقص الزيت من عربيتي أو احيانا انت او انا أو اي شخص عادي معندوش خلفيه كبيره بيقوم الصبح ويدور عربيته يجي يقيس الزيت مثلا بتاع الموتور
تنبيه
يعني يفضل نفيس زيت الموتور بطريقه دوريه للاطمئنان علي سلامه عربيتك والموضوع مش هيعطلك تخرج مقاس الزيت بس وتقيسه للاطمئنان
هقول ايه ممكن الاسباب اللي تخلي الزيت ينقص ف الموتور
1. إن الموتور يكون قديم ومتهالك وبالعاميه زي ما بنقول بيأكل زيت او بيهرب زيت لغرفه الاحتراق فوق البستم وده بيكون الشنبر ضعف وعايزه عمره الموتور الشنبر اللي هو ال piston ring علي ما اعتقد
2. تهريب زيت من أحد الجوانات اللي وظيفتها منع تسريب الزيت بيكون تهالك أو جديد ممكن بس خامه رديئة او ممكن برضه طريقه خطاء في الربط والتقفيل
3. تهريب زيت الموتور من عند الاولسيه أو الاويل سيل وده بيكون راكب ع اي عمود مدور زي عمود الكرنك أو عمود الكامات
4. السرعات العالية جدا والتحميل الزائد ع الموتور كمان
5. لو ركنت السياره فتره طويله بدون متشغلها الجوانات والاويل سيل والاجزاء دي بتنشف ويتهرب زيت كمان في حاجه .
6.فلتر الزيت ممكن يكون مش مربوط كويس أثناء تغييره يسرب زيت وساعه الزيت احيانا بتبوظ وبتهرب زيت
7. جلد الصبابات أو كاوتش صباب ع حسب اختلاف مسمياته valves oilseal
8. وكمان فيه سبب ممكن محدش ينتبه ليه يكون السبب ف أن المحرك يهرب زيت او ينزل زيت من اي مكان هتقولي ايه هو اقولك لما يكون معيار الزيت زائد اثناء عمليه تغيير الزيد اتفقنا ف اول المقال إن لازم بطريقه دوريه اطمن ع الزيت والمياه كمان قبل ما ادور السياره يوميا ف كمان ممكن يكون زياده داخل المحرك ف اكيد هيضرب ال oilseal الاولسيه وهينزل زيت من عند الجوانات وكل مكان لازم كقائد مركبه او صاحب سياره يكون عندك خلفيه ولو بسيطه عن بعض الصيانات الدوريه اليوميه بأمر الله مع المتابعه هتكون عندك واي شخص محتاج أنزله موضوع عن شئ معين عايز يفهمه انا مستعد واكون مبسوط بده ويا ريت اكون قدرت اوصل المعلومه