السلام عليكم ورحمه الله وبركاته ممتعه
اسعد الله اوقاتكم بكل خير
بكلمكم اليوم عن قلب السياره الحركه اللي تجعلها تنبض
الموتور محرك المركبه أو السيارة
engine
هوضح لكم بيتكون من ايه مثلا اسماء بعض القطع في قلبه
تقريبا نظرية عمله يعني علي قدر استطاعتي وبتوفيق الله طبعا
اولا المحرك أو الموتور بيتكون من ايه
أجزاء ثابته
اجزاء متحركه
هنبداء نبداء ب الأجزاء الثابته اللي هيا 1.وش السلندر
2 . الفارغه أو البلوك أو كتله المحرك 3 . وعاء الزيت اللي يسمونه الكارتير 4 . غطاء التاكيهات اللي ع وش الموتور فوق يعني دي اجزاء ثابته مبتتحركش
اجزاء متحركه
.عمود الكرنك
عمود الكامات
البساتم
عمود التاكيهات والعصافير وأذرع التوصيل او كما يسمونها البيل والحدافه أو الفولام تمام لحد كده يا ريت لو اي نقطه مش واضحه اللي حابب يستفسر بالتعليقات طب دلوقتي بيشتغل ازاي ونظرية العمل والاحتراق داخل الأشواط الأربعة عموما الأشواط دي اسمائها
1.سحب
وضغط
واشتعال
وعادم

1.زي منتوا شايفين السحب بيكون البستم زي ما هو واضح نازل لتحت والصبابات فوق صباب الهواء مفتوح
ف بيمتلي بسبب الخلخله للضغط زي السرنجه كده بتاع الدكتور لما بينزل الذراع لتحت بنسحب الدوا نفس الفكره مع نزوله بيسحب الشحنه اللي هي هواء مخلوط ببنزين وبيكون البستم مشواره من فوق لتحت في الشوط ده
2. ضغط رقم 2 البستم بيرجع لفوق تاني واثناء رجوعه الصباب الهواء قفل lock والعادم مقفول ف هنا البستم علي ما يوصل لاعلي نقطه مع زيادة الضغط داخل الاسطوانة لينتهي الشوط الثاني يبدأ بقي شوط
3.الاشتعال او الفرقعه مع زيادة الضغط تنزل شراره من البلاجات أو البوجيهات يحدث الانفجار كما في الصوره بيسموه كمان شوط العزم بعد ما تخلص الفرقعه يتولد طاقه وضغط رهيبه هتروح فين تقوم قوة الضغط دي مفيش قدامها غير وش البستم في تدفعه الأسفل مع دفعته يلف عمود الكرنك بفضل القوه الكبيره الأربع بساتم لان مش كلهم مستوي واحد الاول والرابع فوق بيكون التاني والتالت تحت يعني لو واحد سحب التاني ضغط التالت اشتعال الرابع عادم وهكذا تسلسل بحيث الباور power دائما موجود في شوط الفرقعه بياخود البستون الدفع بيخلي عامود الكرنك يلف وهكذا بتكون متتاليه الحركه عمود المرفق بيوصل للفولام القير الي الآلات الجر ف بالتالي تتحرك السياره
مواضيع ذات صله:
Belum ada تعليق ,قم بالتعليق على موضوع "موتور السياره ..المحرك. car engine "
إرسال تعليق