السبت، 19 مارس 2022

دائره الاشعال في السياره ignition in the car

دائرة الإشعال في السيارة .
Ignition in the car
 دائرة الإشعال في السيارة .
اسعد الله اوقاتكم بكل خير .
اليوم سنتناقش عن دائرة الأشغال في السيارة 
لو مهتم تابع واوعدك هتطلع ب اي معلومه إن شاء الله.
اولا 
مكونات الدائرة ايه او بتبدأ ب ايه و تنتهي ب ايه وايه هيا وظيفة كل مرحلة من المراحل .
البطارية 
وده طبعا مصدر الطاقة مخزون الكهرباء اللي بيداء بيه الحركة الموتور 
مفتاح الكونتاكت ال start لبدء التشغيل

 
الموبينه 
وظيفتها تحويل الفولت من فولت بطاريه عادي ل أضعاف آلاف المرات عن طريق ملفات ابتدائية وملفات ثانوية 
الاسبراتير ( موزع الشرر )
الابلاتين والكوندنسر (المكثف)
الابلاتين ده تقطيع وفصل الكهرباء ما بين كل سلندر والآخر ك
سلوك البوجيهات 
البوجيهات (شمعات الاحتراق)
 العمل تبدأ عندما يقوم سائق المركبة بتشغيلها عن طريق المفتاح اللي هيا النقطه رقم بالقائمه 2 بس بدايه الطاقة والكهرباء من واحد البطاريه مخزن الطاقة في الكونتاكت بيعمل وصل بين الموبينه والبطارية 
طبعا المارش بيلف الموتور عشان تبداء الدوره لعمل البساتم وتقسيمه الموتور والتقسيمات كل شئ بوقته ومكانه اتفقنا إن اشوط عمل البستم 4 زي ما ذكرنا في منشور المحرك عنهم بالتفصيل 
https://carloverrrr.blogspot.com/2022/02/car-engine.html 
وده لينك تدوينة المحرك وكيفية الأشواط للي ما خادش فكره عنها لسه وفي كل اسطوانة في دور الاشتعال أو الاحتراق بيجي هنا دور دائرة الاشعال في السيارة وكل بستم على حسب رقمه وترتيبه بيوصله شرارة بقوة محدده عشان يكمل الدائرة طب خلينا واحده واحده عشان متختلطش علينا الامور وصلنا أن الكونتاكت وصل البطارية بالموبينه الموبينه دي بقي وظيفتها تحويل الفولت الى الاف الاضعاف من القوه عشان يوصل بالاخير بالقوه المطلوبه تمام وبعد كده بعد كده يخش للاسبراتير عشان ياخد الشرارة دي يوزعها على البساتم وكل سلندر ع حسب دوره ومعاده ده وش الاسبراتير الفتحه اللي بالوسط دي الباور داخل الاسبراتير والفتحات اللي حواليها خروج الكهرباء بعد تقطيعها وتوزيعها ع السلندرات بالترتيب بتاعهم طب والترتيب ايه 
هقولك 1.3.4.2. يعني اما اجى اظبط الاسبراتير اظبطه ازاى 
اولا . الاسبراتير
 بيظبط الاول الابلاتين بتاعه كده وبعدين نخلي البستم رقم واحد فوق خالص متحرر ولا طالع ولا نازل بأعلى نقطه والوش بيكون بتاعه بركب فيه السلوك بالتقسيمه اللي قولنا عليها 1.3.4.2 وبنزل الاسبراتير مكانه وبنجيب الشاكوش علي رقم واحد ومع التشغيل يقوم بوظيفته بقي اللي هيا فصل ووصل التيار اللي جاي من الموبينه وتوصيله لشمعات الإشعال بفولت عالي 
عن طريق الشاكوش اللي موجود داخل الاسبراتير 
وتوصيل الفولت ده عن طريق سلوك شمعات الاحتراق ودي سلوك معزولة ومظبوطه عشان متهربش الكهرباء ومنها الى شمعات الاحتراق اللي هيا ( البوجيهات ) 
واي خلل في جزء من الأجزاء دي بتلاقي الدائره مش مظبوطه البوجيهات دي برضه احيانا لو قديمه 
أو فتحة البوجيه مش مظبوطه 
او عليها زيت من المحرك ف مش هتشتغل بكفاءة 
وطبعا كل النقط دي كلها هتعرفها و ناخد خبره فيه مع الوقت وإني اكون حابب اتعلم واخد فكره طبعا في اعطال كده بسيطه منها صوت فرقعة كبيرة في الشكمان فجاءه..
 وده بيكون
1. المكثف أو الكوندنسر بايظ 
2. لو انت كنت فاكك سلوك البوجيهات من مكانها وارد تكون أخطأت في ترقيم الاشتعال للأسلاك بترتيبها الصحيح 
لو فاكك الاسبراتير بيكون عايز تحركه عكس عقارب الساعه عشان كده محتاج كهرباء يعني ايه محتاج كهرباء يعني توقيت اصدار الشرارة للبوجيه متأخرا عن ميعاده بس ولو في صوت سكه أو كركره كده بتكون الكهرباء زيادة يعني تحركه الإتجاه المعاكس وبرضه لسبب بيكون توقيت اصدار الشرارة بدري عن موعده سابق لوقت الاشتعال ويا ريت اكون قدرت اوصل المعلومه وأي استفسار اكون سعيد في التعليقات بالرد عليه .
ونهايه الحوار هذا وليس آخرا نقول لكم 
اسعد الله اوقاتكم ودمتم بكل خير.

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق